Varhany znějící 2009 vycházejí na CD
Přednášková síň Vlastivědného muzea ve Slaném, čtvrtek 18. března 2010 v 17.00
Publikováno 24. 2. 2010 | Napsal Ivo Horňák, Kulturní zařízení města Slaného
Varhany znějící 2009 – historické varhany ve Slaném a ve Velvarech
Nové CD na kterém se můžete zaposlouchat do zvuku historických varhan ve Slaném a ve Velvarech. Nahrávka vznikla na čtyřech varhanních koncertech v roce 2009. Varhany rozezněli umělci z Čech, Německa a Holandska.
Ve čtvrtek 18. března 2010 v 17 hodin bude v Přednáškové síni Vlastivědného muzea ve Slaném představeno nové CD, přinášející výběr ze záznamu koncertů, které se ve Slaném a ve Velvarech konaly v roce 2009 v rámci mezinárodního varhanního festivalu Varhany znějící 2009 Slaný–Velvary.
Prostřednictvím živých nahrávek se seznámíte
s historickými varhanami ve Slaném a ve Velvarech, které v roce 2009 rozezněli S. Knebel spolu s hráčem na cink T. Friedlaenderem,
P. van Dijk, P. Černý a
J. Katzschke se sopranistkou Barbarou Ch. Steude.
Kompaktní disk, který vydalo město Slaný představí veřejnosti varhaník a carillonista Radek Rejšek. Společně si také prostřednictvím krátkého zvukového i obrazového záznamu připomeneme všechny varhanní koncerty, které se ve Slanémv roce 2009 uskutečnily.
Při příležitosti uvedení tohoto nového hudebního nosiče v život veřejný, si jej budete moci přednostně zakoupit za zvýhodněnou cenu. | Pozvánka
Podrobnosti o CD | Ukázky | Objednávky | Booklet
Prodej CD Varhany znějící 2009 Slaný–Velvary začíná v pátek 19.3. 2010. Cena 150 Kč s DPH.
CD můžete koupit v Infocntru Slaný, nebo objednat prostřednictvím našeho internetového obchodu.
Pozvánka
Pozvánka na představení CD Varhany znějící 2009 (repro: Ivo Horňák)
- Pozvánka ve větším rozlišení (JPG, 434 kB)
- Pozvánka jako PDF (PDF, 175 kB)
- Plakát velikosti A3 (PDF, 320 kB)
Recenze na CD Varhany znějící 2009
CD Varhany znějící 2009 Slaný–Velvary
Recenze na nové CD Varhany znějící Slaný–Velvary z pera varhaníka, pedagoga a redaktora ČRo 3-Vltava Radka Rejška, který zároveň připravuje o festivalu a CD rozhlasový pořad v cyklu Slovo o hudbě. Pořad se bude vysílat v druhé polovině roku 2010.
Není v České republice mnoho měst, která by se mohla pochlubit tak mimořádně cenným a slohově uceleným varhanářským odkazem, jako právě Slaný. Začneme-li na kůru děkanského kostela sv. Gotharda, staneme u největšího dochovaného nástroje z dílny významného varhanáře konce 18. století Antonína Reisse (z jeho dochovaných prací jmenujme ještě významné nástroje v Rabštejně nad Střelou, Lužci nad Vltavou či Slapech). Trutnovský rodák Antonín Reiss však postavil nástroje ještě větší (v pražských kostelech sv. Salvátora a sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, z nichž se shodou okolností dochovaly nádherné rokokové skříně, ovšem na jiných místech – v litoměřické katedrále a v zámeckém kostele ve Zbraslavi), ale ty v průběhu let zanikly. Mohutné trojdílné varhany ve slánském kostele sv. Gotharda jsou tedy v současné době největším Reissovým nástrojem, který přetrval až do našich časů.
Jen o několik desítek metrů vedle můžeme na kůru kaple Zasnoubení Panny Marie v bývalém piaristickém klášteře obdivovat další klenot českého barokního varhanářství – trojdílné varhany (stroj pozitivu je v hracím stole a odspodu není vidět), jejichž původ zatím není doložen věrohodnými prameny a o jejichž staviteli se v odborných kruzích stále vedou diskuse. Nejpravděpodobnějším se zdá být výklad organologa MUDr. Tomáše Horáka, který podle celé řady charakteristických znaků usuzuje, že by mohlo jít o práci nejmladšího významného představitele loketské varhanářské školy Johanna Ignáce Schmidta. Tento výklad se jeví být logickým i díky tomu, že Johann Ignác Schmidt postavil v této oblasti ještě další významné nástroje – za všechny jmenujme třeba varhany farního kostela v Peruci. Třetí skutečnou „lahůdkou“ slánského varhanářského odkazu je pak torzo zdevastovaných varhan postavených opět Antonínem Reissem do tělesa oltáře v klášterním kostele Nejsvětější Trojice.
Doufejme, že se podaří sehnat prostředky na záchranu tohoto jedinečného unikátu, jehož význam přesahuje rámec České republiky. Není to však jen samotné město Slaný, ale pozoruhodné varhanářské památky nacházíme i v jeho okolí. Mohli bychom jmenovat za všechny nejstarší známé české varhany ve Smečně (1587), varhany hřbitovního kostela ve Velvarech připisované slavnému staviteli varhan Týnského chrámu v Praze Heinrichovi Mundtovi, atd.
Nové CD „Varhany znějící 2009“ je zvukovým dokumentem a průřezem ojedinělého varhanního festivalu, jehož dramaturgie je založena právě na hodnotě a četnosti varhanářského odkazu ve Slaném a okolí. Vzniká zde pozoruhodná a velmi záslužná tradice, o níž lze předpokládat, že upoutá pozornost na dochované varhanářské památky regionu a přispěje tak k jejich popularizaci a záchraně. CD je rozděleno do čtyř svébytných bloků obsahujících živé nahrávky z festivalových koncertů v kostele sv. Gotharda a piaristické kaple Narození Panny Marie ve Slaném a z kostela sv. Kateřiny ve Velvarech, kde jsou dochovány velmi pěkné a zvukově vydařené varhany postavené pražskou varhanářskou firmou Emanuela Štěpána Petra. Je zde tedy zachycen zvuk dvou barokních a jednoho romantického nástroje (E. Š. Petr je jedním z hlavních představitelů pozdně romantického českého varhanářství a vznik většiny jeho nástrojů spadá do posledního desetiletí 19. nebo prvních třech desetiletí 20. století).
První blok je věnován nahrávkám z koncertu, který se uskutečnil 17. 5. 2009 v kostele sv. Gotharda. Vystoupil na něm varhaník Sebastian Knebel a hráč na cink Thomas Friedlaender. Výkony obou umělců jsou znamenité a každý, kdo jen trochu ví, co obnáší hra na nátrubkové nástroje (cink je vlastně dřevěnou analogií trubky s dírkami), musí ocenit pozoruhodnou intonační čistotu, s jakou Thomas Friedlaender ovládal nástroj, jehož zvukové parametry jsou absolutně závislé na kvalitách hráče. Sebastian Knebel zase zaujal registrační pestrostí své hry a brilantní artikulací.
Druhý blok z koncertu nizozemského varhaníka Petera van Dijka nese podtitul „Hudební soupeření a bitvy“. Jde opět o živé nahrávky, tentokrát z koncertu v kapli Zasnoubení Panny Marie (8. 9. 2009). K tomuto pojetí koncertu Petera van Dijka inspirovalo zvukové bohatství trojdílných varhan a především pak zvukový a dynamický kontrast obou manuálových varhanních strojů. Tomuto bloku CD pak nechybí ani lehce humorná nadsázka, což je pro projev muzikantství nizozemského varhaníka charakteristickým rysem. Pro Petera van Dijka je však příznačné především hluboké pochopení individuality každého jednotlivého nástroje.
Třetí blok přináší nahrávky z koncertu českého varhaníka Pavla Černého, který vystoupil v kostele sv. Kateřiny ve Velvarech 10. 9. 2009. Potemnělý zvuk romantických varhan je k třpytivému lesku plena varhan barokních skutečně velikým kontrastem a při sestavování tohoto CD vyvstaly jisté obavy o jeho soudržnost. Nakonec se naštěstí ukázalo, že byly neopodstatněné. Tento koncert byl totiž jedinečný po dramaturgické stránce především tím, že zde byly posluchačům představeny významné (přesto však všeobecně téměř neznámé) varhanní skladby českých autorů 19. a 20. století. Zvukové bohatství varhan postavených E. Š. Petrem v kostele sv. Kateřiny ve Velvarech inspirovalo Pavla Černého k velmi procítěné a registračně bohaté interpretaci i takových skladeb, pro jejichž přesvědčivé vyznění by byl vhodnější nástroj mnohem větší (Fantasia C dur od J. B. Foerstera nebo Postludium z Glagolské mše L. Janáčka). Zde se však ukázalo, že takto náročnou literaturu lze s úspěchem přednést i na nástroj menší, pokud je zajímavě zvukově řešen.
Čtvrtý blok byl natočen opět v kostele sv. Gotharda na varhany postavené Antonínem Reissem. 11. 9. 2009 zde vystoupili varhaník Jan Katzschke a sopranistka Barbara Christina Steude s programem sestaveným ze saské duchovní hudby 17. století. Tento koncert byl skutečným osvěžením festivalu a podobně působí na tomto CD i blok z něho sestavený, a to především díky krásnému a optimismem naplněnému přednesu zpěvačky a vkusnému a citlivému varhannímu doprovodu. Sólové varhanní kusy jsou však i zde přehlídkou podmanivých a jedinečných zvukových barev největšího dochovaného Reissova nástroje.
Varhany znějící 2009 byly festivalem úspěšným a toto CD
je toho dokladem. Nelze si než přát, aby tradice varhanních festivalů na Slánsku byla zachována a dále rozvíjena a nyní nezbývá než se těšit na festival příští.
Radek Rejšek
Recenze festivalu Varhany znějící 2009 Slaný–Velvary
převzato z internetových stránek Varhaníci on-line
Tento příspěvek byl publikován dne 24. 2. 2010 (středa) v 9.43 v rubrice Články. Komentáře jsou uzavřeny.
Související články
- Varhany znějící 2009 zazní třikrát na Vltavě (17. 5. 2010)
- Varhany znějící 2014 vycházejí na CD (21. 11. 2014)
- Varhany znějící 2016 vycházejí na CD (29. 11. 2016)
- Varhany znějící 2012 vycházejí na CD (9. 7. 2012)
Související odkazy
Archiv rubriky Články
- 2017 (1)
- 2016 (2)
- 2015 (6)
- 2014 (3)
- 2013 (1)
- 2012 (7)
- 2011 (6)
- 2010 (6)
- 2009 (6)
- 2008 (7)
- 2007 (7)
- 2006 (1)
- 2002 (1)
Všechny rubriky
- Články (54)
- Kulturní akce (157)
- Novinky, stručné zprávy a komentáře (626)
- Program Klubu Dividýlka (8)
- Program městského divadla (10)
- To nejlepší z Facebooku (12)
Vydávají Kulturní zařízení města Slaného
Úvodní stránka: www.kultura.slansko.cz
Copyright © Královské město Slaný 2000—2024
Komentáře jsou uzavřeny.